Black or white…

Somebody told me once that there is a difference between char kway teow (fried flat rice noodles) in KL and the ones in Penang. Those in KL are blacker/darker (khak or) while Penang char kway teow is lighter/whiter (khak pek). There is probably some truth in this as I had this plate of char kway teow the other day…

Sambal petai fried kway teow 1

…and I found out that the guy was from Selangor.

I think I did mention in an earlier post that there was a new stall at this place, so I decided to drop by and try one of the many items he had on his menu.

This was supposed to be sambal petai fried noodles…but the man said that it would be nicer with kway teow, so I agreed to the switch.

It was definitely very dark but there was hardly any sambal taste at all and I think there were two petai seeds, split into halves…

Sambal petai fried kway teow 2

Thankfully, it tasted pretty good with the clams, prawns and all – something like KL Hokkien mee which incidentally was on the menu too. Maybe I should try that next time…

Author: suituapui

Ancient relic but very young at heart. Enjoys food and cooking...and travelling and being with friends.

39 thoughts on “Black or white…”

  1. two only petai. ish3….. so stingy, that day i ate meehoon petai approximately 10petai. so many, but expensive also la, rm6 per plate :((… yummy but costly

    Yalor…could not even get the delightful petai stink in the mouth after eating that. I thought they are quite cheap? ๐Ÿ˜ฆ

    1. cheap la juga hor.. got 3 prawn and few cuttlefish also. hahaha. and the best thing is the prawn so fresh . yum.. i can get nasi lemak sambal petai with fried chicken for rm4, so relatively, rm6 is expensive >.<

      Ya..RM6 a bit too expensive. This one is RM4 with all the prawns and the si-ham (clams) and two petai… LOL!!! ๐Ÿ˜€

  2. Oooh that looks interesting. Could you taste the petai much at all?I had kuay tiaw for dinner too! coincidence much ๐Ÿ˜›

    Not at all… Even though people say it stinks, I actually love the “stench”! That was a bit disappointing – eating petai without the smell… ๐Ÿ˜ฆ

  3. hmmmm…I can imagine how it’s cooked and how it smells…yummy!

    last night I made prawns in ginger & oyster sauce with broccoli. At first I thought of using a lo mein or chow mein but when I looked in my cupboard, I didn’t have any so ended up eating it with rice.

    LOL!!! Sometimes it happens to me too – so just have to make do with what I have in the house…even though there’s a mini-supermarket a couple of minutes away and a big supermarket 5 minutes away from my house. Just too lazy to go out and get… ๐Ÿ˜‰

  4. It might be actually enlightening to find out what goes through the mind of the cook when he first counted and tossed 2 WHOLE petai into the wok to cook his petai kway tiao.

    I tried. I was prepared to cook prawn fried rice and consciously pick out one prawn, split it into half and threw it into the wok.

    Nobody got to eat my ‘prawn’ fried rice because I had no time to finish cooking. Was rolling on the floor laughing at the absurdity of the whole idea.

    LOL!!! I do add prawns to my fried rice sometimes but the difference is not obvious. If you cook instant noodles and throw in a prawn or two, it makes the soup a whole lot sweeter… Really nice!

  5. hey the petai seed is delicious. I saw them mostly in malay food, especially Songkai Buffet, you can see more! ๐Ÿ˜€

    What’s a Songkai Buffet? Something that you have over there in Brunei? Yup…sambal petai is definitely a Malay or ethnic delicacy. My mum ate them soaked in salt water, pickled…that is.

  6. I like sambal petai, but I don’t think I’ll go char kueh tiaw with petai, it just seems wrong. Hehe. I like my char kueh tiaw plain, with just taugeh and eggs.

    I did not expect it to be like that too. I saw in somebody’s blog – fried rice with sambal petai…and it was just fried rice and some sambal petai by the side. Anyway, it did not make any difference to the taste – no petai, no sambal taste…so it was ok.

  7. the koay teow looks so ravishing, STP.. u dont have to miss penang anymore.. u can miss Eugene though.. hahaha…

    Eugene? Dunno…not around very regularly these days. Already “throw stones” (buang batu) maybe… ๐Ÿ˜ฆ

  8. Delicious…but if minus the petai…I think it will be better. ๐Ÿ˜€

    You don’t like petai too? I thought it’s very popular over at your side – drive anywhere and you will see people selling by the roadside. Here, my mum loves it…but I never touched it until I tried…at those buffets at hotels in West Malaysia when attending meetings, seminars and what not…and I found that I actually liked it a lot. One thing, the petai over there nicer – not as smelly as the ones we have here…or maybe they did something before cooking…

  9. Hokkien and cantonese “char” are different. One is darker and another lighter. But I don’t know which is which as long as they tasted good!

    That figures! KL is predominantly Cantonese so the ckt is darker while Penang is Hokkien, so lighter… ๐Ÿ˜‰

  10. that fried kway teow look good but definetly no petai for me. I don’t like the smell. Although, i know it’s good for health. ๐Ÿ˜›

    Maybe the guy know Sibu people cannot take spicy food, that’s why not much belacan taste in the kway teow?

    Ya…like you! You will like it then – no sambal taste…and can just throw away the two miserable petai. LOL!!!

  11. i’ve tasted black, in melaka and kl and white in penang. The best for me is black in melaka and im not being biased coz its my hometown ๐Ÿ˜›

    Yes, yes…east west, home is best! LOL!!! Next time I go to Malacca, must try and see… Haven’t been there for a long time!

    1. sobs…of course like lor…kempunan petai and CKT ๐Ÿ˜ฆ

      But you had petai…or smelly nuts as [SK] calls them! Muahahahahahaha!!!! Ok, Cleff…chup!!! Not a word from you!!! ROTFL!!!

      1. Smelly nuts??? Good grief, never thought of translating it literally like that. *HMMMM* Hmm… last time Kat oso gave me petai… I made sambal out of it… yummy… but when i poo… aihh… you kno la… whole bathroom was smelly. Smell like petai. ๐Ÿ˜ฆ

        Huh? You’re purposely missing the point, I’m sure… Nuts….+smelly ones! Muahahahahahaha!!! ๐Ÿ˜€ Oh dear! This is so hilarious!

    2. Ish… Kat, ur sambal petai… very kering la… u din put asam jawa juice kah?

      You make lah…and give to her…or serve that for your birthday party that’s coming up… ๐Ÿ˜‰

      1. Horrified… I rather not make parties… oh good, the cleaning up I’ll have to do. Nvm… the next time she give me some petai… will make her some sambal sotong petai. LOL.

        Ya…the cleaning! That’s why I would rather entertain outside these days…even though I would prefer to do it at home and cook myself… ๐Ÿ˜ฆ

  12. Arrrghhhhhhhhh~! NOOOOOOOOOOO….. I want these, i want these! Must go and pester hubby bring me makan outside tonite. But… sobs… tonite malam merdeka… alot hantu malam outside. ๐Ÿ˜ฆ better stay home. *SULK*

    Go! Go! Go out and have fun! Hantu all gone home already that day – 15th Chinese month…and anyway, the minute, they see you, sure all run away liao! Muahahahahaha!!!! ROTFLMAO!!! ๐Ÿ˜€

    1. *sulk* I’m so scary that hantu oso takut of me. Tsk tsk tsk… they need to learn how to haunt people properly! LOL. Cheh… go out… so many ppl tonite… Merdeka nite… ppl go countdown la. Sien wan la… so crowded… better stay home whack those goodies my kawans gv me instead! LOLOLOL

      You’re like me then. I don’t like crowds…and the heat…and standing or walking around. So all these countdowns – definitely not for me!!! So nice – always get goodies from ur kawans…

      1. LOL… it seems that they are amazed by the fact that they can sumbat me with so many goodies and yet I dun grow an inch sideways. =.= Tupperware bertimbun in my house… nid to find some new recipes so that i can return the tupperware with. LMAO…. got any nice, simple recipe? LOL. Kenot beef wan… some of them tarak makan beef.

        Your oven already meletup…and you can only cook Coke chicken….how to give to people? But better than Kucing – make tuna cheese toast also hangus! Muahahahahaha!!!!

  13. Char Kway Teow (darker version) is my boy’s favourite though I don’t like it that much, too oily.. Petai… No, thank you. Hahaha…

    Ya…if I find it too oily at any place, I would never ever go there again. Too much msg also – sometimes you’ll feel thirsty foe almost the whole day – after eating. But petai – anytime… Hehehehehe!!! ๐Ÿ˜‰

  14. Black or White! You wanna MJ’s version “It don’t matter if the kway teow’s black or white” or Deng Xiaoping’s “I don’t care if its a ‘khak or’ or ‘khak pek’ as long as it is yummy & ho chak haha. Whatever it is still very much prefer Penang char kway teow..Huh have not tried with petai should be ho ho ho liao..oops Xmas is fast approaching..

    Ya…I’m not bothered also…as long as it is nice. Christmas? It’s just the end of August… Slow down, you’re moving too fast! LOL!!! ๐Ÿ˜€

  15. well,Doesn’t matter if Penang char kawy teow is big deterrent than KL’s one. Taste is most important than darker or lighter. LOL

    Try before malay’s version of Char Kway Teow? You will be surprise… haha

    Re: my friend is from Kulim if i’m not mistaken and speaking about Coke would overpower the taste of the brandy if they are mixed. well i guess is quite true because the sweetness is overpower the vodka. haha

    Yup, agree! As long as it tastes nice, never mind darker or lighter and never mind from where. I had the Malay one here: https://suituapui.wordpress.com/2010/08/22/keep-coming-back/ It was quite nice – I think they use a lot of chilli sauce. For one thing, this is one of the rare Malay stalls here with kway teow – usually just mee or mihun.

    Kulim eh? Not far from SP… See! I’m right…about mixing drinks with Coke. Only one I know that’s “acceptable” – Bacardi Coke…

    1. Wanna know how to mix drink and get mabuk kao kao? Just go ask that kucing! She very pandai minum and mix drink punya!

      Wah! She kaki botol kah? Too bad cannot be her kaki. Since I stopped drinking beer because of gout, I stopped all alcoholic drinks. Whole cabinet full of my “liquid assets” but can’t drink… ๐Ÿ˜ฆ

  16. Oh it has been some time since I has Char Koay Teow. Maybe I will make them this weekend for hubs and I :).

    Aiyor…so nice! If I want char kway teow, either I go and eat outside…or I cook my own. Tsk! Tsk! ๐Ÿ˜ฆ

    1. I dun really prefer to eat CKT outside…most not to my liking… not enuff kerang… not enuff spicy, too dry, etc… ๐Ÿ˜ฆ but den again, eat my own cooking oso until muak liao. LOL.

      Plus you eat outside, you see them put msg so much, you really want to pengsan! Only thing is it’s more convenient to eat outside…and will have to tell them to kurang aji-no-moto! ๐Ÿ˜ฆ

  17. Never mind if it is black of white, nobody beats Penang’s char keow teow lol seriously speaking… i think the good char koay teow has got to do with the seasoned wok and the lard they use and the fire that’s fanning up the noodles, that’s important and off course, the seller must not look too neat, hahahahahahah,

    Yup, in Hokkien, they say lasap ciak, lasap pui – dirty eat, dirty fat! LOL!!! Like that Penang assam laksa stall at Ayer Itam – eyewwwwww!!!! Hahahahaha!!!

  18. I would never know the difference. I am yet to taste this. ^_^

    Happy week my friend.

    Yes, hopefully one day you will…when you get the chance to visit our country. ๐Ÿ˜‰

  19. Wei! Do you have to torment my poor tummy with the delicious looking char kuey teow! Arghh.. I’m so hungry now!!! Give me a plate of those!

    LOL!!! Go out and eat – lots in KL… Fried by Myamarese or Bangladeshi…Hehehehe!!!

  20. I thought char keow teow are all the same?!
    We only have one kind in sg~

    Sg – everything so regimented one, all must be the same? So, can only have on e and the same kind? LOL!!!

  21. Interesting, I never tried CKT with petai yet….gotta try this!

    Ya…over here, we do have places selling sambal char kway teow or mihun…so just add petai lor… Good luck with yours. ๐Ÿ˜‰

  22. Cis… cook curry lorr… itu kucing lazy cook curry punya… or mebbe tomyam…or spaghetti… but den again, spaghetti that kucing tarak makan. She muntah later. *ish ish ish* Really too bad my stupid oven letup liao… else, I sodomize one chicken kasi ppl… habis cerita! LOL.

    Haizz… that kucing sad case la, her pizza toast… over toast oredi. Hope it was edible lorr…oven toasted bread can easily keras like batu wan. *pengsan* No wonder can jadi my friend la…lol…she oso can make things burn! HAhahahahahah… now I know why she sticks to steaming and make soup only…hardly fry things or bake things! Hahahahaha!

    So you too memang ngam lah! One cannot steam, the other does only that – one doesn’t like spaghetti, cheese…one doesn’t like ginseng and that kind of stuff… Her toast… Gosh! The cheese already bubbling like molten lava…and eventually turned hard…*shakes head in disbelief!!! ๐Ÿ˜€

  23. wow look at the prawns! so big and succulent!

    Big? You ain’t seen nothing yet… LOL!!! We do not consider these big, but of course, some are even smaller – I prefer to call those shrimps instead of prawns.

  24. really there’s difference between KL and PG char koay teow?? i would have thought KL ones are originated from PG and they should be the same?? hmm, but with petai inside would spoil the whole thing for me, cos i hate petai~~ ๐Ÿ˜€

    Dunno… Usually we do not call ours Penang char kway teow here, just fried kway teow except for this guy from Selangor. Personally, I do believe that only somebody who is not successful in his own town would try and make it somewhere else…or somebody running away from something e.g. gambling debts. ๐Ÿ˜ฆ

All opinions expressed in my blog are solely my own, that is my prerogative - you may or may not agree, that is yours. To each his/her own.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s